Često postavljana pitanja

Često postavljana pitanja

 

Što ja trebam napraviti? Kako moram pripremiti materijale za tisak?
Obično, u Word-u, ukoliko nemate korektura i lektura i tu uslugu može ponuditi REDAK. Pored wordovog dokumenta na posebnom cd-u priložiti fotografije, tablice, grafikone i druge grafičke prikaze koje želite uklopiti u knjigu. Točno navesti na kojim se stranicama postavljaju grafovi i fotografije. Naši grafički urednici će napraviti prelom knjige i pozvati vas da je pregledate.

Koliko me košta ako to slaganje materijala u knjigu rade vaši ljudi?
Ovisno o veličini knjige i broju grafičkih priloga. Fotografije je potrebno obraditi prije nego ih se uklopi u knjigu. Slaganje i grafička obrada buduće knjige može koštati od tristotinjak kuna (ukoliko je knjiga bez grafičkih prikaza i fotografija) na više. Najskuplje su knjige s velikim brojem fotografija, jer svaku fotografiju treba grafički obraditi za tisak.

Koliko me košta korektura i lektura materijala za tisak?
Naši urednici ocjenjuju materijal koji nam dostavite na pregled u kontekstu gramatičke regularnosti, te prijedloga za potrebnu lekturu i korekturu teksta. Ovisno o zahtjevnosti materije i njenoj primjerenosti za tisak. Cijena te usluge varira ovisno o potrebnim satima rada, od par stotina kuna na više.

Koliko komada knjige dobivam za cijenu tiska koju ste oglasili?
Uzimajući u obzir varijacije u bojama, uređivanju i broju stranica, izdavanje hipotetske knjige od cca stotinjak stranica okvirno košta 1.500 kuna. Za taj iznos autor dobiva deset primjeraka knjige, a deset primjeraka se dostavlja nacionalnoj knjižnici, što je propisano zakonom za svako izdano djelo.

Koliko košta svaki novi primjerak knjige, i koliko ih se minimalno treba odjednom tiskati?
Koliko vi kao autor odlučite. Mi utvrđujemo proizvodnu cijenu pojedinačne knjige na koju vi dodajete svoju zaradu koliku želite. Kada netko drugi naruči i plati jedan ili više primjeraka knjige po toj utvrđenoj cijeni, onaj dio vaše zarade se automatski uplaćuje na vaš žiro račun. Proizvodni dio cijene po svakom primjerku plaćene tiskane knjige zadržava izdavač. Ako vi kao autor naručujete vlastitu knjigu (bilo za daljnju prodaju bilo za osobne potrebe), plaćate samo proizvodnu cijenu.

Koliko traje procedura izdavanja moje knjige?
Ovisno o razini uređenosti materijala koji nam dostavite. Pri tome mislimo na razinu potreba za korekturom i lekturom tiska, te naravno vezano za složenost izrade preloma knjige za tisak (broj fotografija i grafičkih prikaza koje treba složiti u knjigu). Knjiga za koju nam dostavite sve potrebne materijale u odgovarajućem stanju i promptno odgovorite na naš poziv na potpisivanje ugovora mogla bi se naći u prodaji već za nekoliko dana. Ako ste vrlo polagani s tim procesom ili je potrebno puno obrade materijala, može trajati par tjedana ili mjeseci.

Mogu li ja sam napraviti obradu materijala?
Naravno. Dapače, nama je u interesu da autor preda za tisak lektoriran i složen prelom knjige u pdf-u.

Koliko me košta ta dopuna postojeće knjige?
Ovisno o tome da li dodatne stranice s grafičkim prikazima pripremate samostalno i predajete u pdf verziji, ili nam dostavljate tekst u word formatu i odvojeno grafičke prikaze i fotografije. Ukoliko se nove stranice nižu u nastavku, na kraju knjige, u nizu, to je u svakom slučaju mnogo jednostavnije nego ukoliko mijenjate određene stranice, grafove, fotografije i slično unutar već postojeće (izdane) knjige. U takvom slučaju potrebno je mijenjati i popise stranica u sadržaju. No u svakom slučaju i takvi zahvati su jednostavni za realizaciju, a trošak preuređenja knjige je simboličan. Izuzetci su kada se knjiga dopunjava većim brojem kolor fotografija (koje uz to još treba i obraditi prije implementacije u postojeći materijal).

Imam još neka pitanja koja nisu ovdje odgovorena.
Nejasnoće u obliku konkretnih pitanja možete nam poslati na mail, pa ćemo vam sve detaljno pojasniti. Ukoliko želite možete odmah danas doći do nas s konkretnim pitanjima i dilemama pa ćete popričati s našim ljudima. Također vam je dostupan i kontaktni obrazac, kao i mišljenja naših dosadašnjih korisnika.

S kime mogu razgovarati?
S osobom iz komercijale (koja će vam dati izračun troškova za tisak i drugo) i s nekim od grafičkih urednika (koji će vam pojasniti detalje u vezi slaganja i pripreme knjige za tisak).

Je li tako, digitalno tiskana knjiga prava, mislim kao i svaka druga izdana knjiga?
Digitalno tiskana knjiga je u svemu identična knjizi izdanoj u klasičnoj tiskari.

Zašto kad je tako i klasične tiskare ne pređu na digitalni tisak? Ljudima bi bilo jeftinije.
Autorima je jeftinije, ali je knjiga digitalno tiskana u konačnici nešto skuplja za kupca od knjige koja je klasično tiskana. Te razlike u cijeni su minimalne za knjige koje se ne opremaju mnoštvom kolor fotografija. Glavna prednost za autore i izdavače je to što nema bojazni da će "biti tiskano previše primjeraka" koji će zatim stati u skladištu i stvarati troškove. Digitalni tisak i prodaja putem webknjižare i direktnih narudžbi eliminira svaki rizik iz tiskanja. To u konačnici smanjuje cijenu, čak i više od one razlike u odnosu na klasični tisak. U usporedbi s digitalnim tiskom, klasični izdavač je često prisiljen odmah odrediti visoku prodajnu cijenu knjige, jer nikada ne zna hoće li morati pokriti troškove prodajom jednog, deset ili tisuću primjeraka knjige.

A monografije s puno kolor fotografija?
Takve knjige je u svakom slučaju jeftinije tiskati na klasičan način. No da bi to bilo isplativo treba ih tiskati barem tisuću i više komada. I u takvim situacijama isplati se za početak tiskati manji broj knjiga digitalnim tiskom, za potrebe testiranja tržišta, promocije knjige za potrebe nalaženja sponzora i donatora i slično.

Kakvih sponzora i donatora?
Ovisno o tematici koju pojedina knjiga obrađuje moguće je pronaći i dogovoriti određene tvrtke i institucije da financijski pomognu izdavanje vaše knjige. 

Koliko to trebam platiti?
Ukoliko naši ljudi iz marketinga ocjente prema temi knjige da je moguće naći neke sponzore i donatore, oni će s komunicirati s potencijalnim subjektima koji bi bili voljni platiti vlastitu reklamu u vašoj knjizi. Standard je da 50 % od ubranih sredstava zadržava marketinška služba kao honorar, a od preostalih 50% se financira izrada reklamnog oglasa koji se u knjizi objavljuje i pokriva trošak dodatnih primjeraka knjige.

Koliku prodaju mogu očekivati?

Iako se dobra knjiga s vremenom širi sama, uzmite u obzir da je hrvatsko tržište književnosti i publicistike relativno maleno i nerazvijeno u odnosu na tržišta slične veličine. Kako navodi članak Jutarnjeg lista iz 21.05.2011.:

Prosječne naklade knjige u Hrvatskoj kreću se od 300 do 1000 primjeraka, što se u ozbiljnoj kulturi, kako kaže, pomoćnik ministra za knjigu Čedomir Višnjić, smatra prosjekom za bibliofilska izdanja. Posljednje dvije godine bestseler u Hrvatskoj je knjiga koja se proda u više od dvije tisuće primjeraka. Prodanih tisuću primjeraka, pak, smatra se uspješnim naslovom.

Domaći autori koji mogu ući u tu kategoriju mogu se prebrojati na prste dviju ruku. Postoje nagrađivani domaći pisci koji su se u godinu dana prodali u manje od 100 primjeraka, baš kao i oni koji nisu uspjeli prijeći brojku od deset primjeraka, premda se radi o piscima koji su dobili pozitivne kritike za svoja djela. Premda ekspresno prevodimo hitove, uspjeh na stranim listama nije garancija uspjeha u Hrvatskoj.

Bez bestselera nema ni tržišta. Zemlje koje su veličinom usporedive s Hrvatskom godišnje imaju i 30 knjiga koje su godišnje prodaju u nakladama većim od 20 tisuća primjeraka. Naslovi koji se u Hrvatskoj vežu za te brojke prije su izuzetak nego pravilo.

Print na zahtjev štiti pisce i izdavače od prekomjernog rizika, no to ne mijenja ukupno loše stanje prodaje knjiga u RH. Stoga, iako webknjižara periodično organizira predstavljanja knjiga i medijsku pozornost, svejedno biste se trebali pobrinuti za vlastitu promociju knjige.

Kako mogu organizirati vlastitu promociju?

  1. Počnite graditi prisutnost na različitim društvenim mrežama, blogovima i sličnome. Takve stranice vas mogu dovesti o kontakt s drugim autorima i čitateljima kojima se sviđa vaš rad. Pokažite iskreni interes u tuđem poslu kroz zanimljive i poticajne komentare. Slijedite i kontaktirajte zanimljive ljude i uključite se u zajednicu kako bi s vremenom prirodno povećali interest za ono što radite i, na kraju krajeva, prodaju.
  2. Napravite malu web stranicu na koju ćete usmjeravati ljude, ili ih preusmjeravati ovamo na Webknjižaru. Neka stranica daje detaljne informacije o knjizi koju pokušavate prodati. Dobra strategija je imati blog ili sličnu vrstu često obnavljanog sadržaja na stranici kako bi posjetitelji imali razlog za ponovnu posjetu.
  3. Napravite najavu (trailer) za vašu knjigu. Knjižne najave su slične filmskim najavama koje viđate u kinima - daju nekome kratak uvid u vašu knjigu. Većina ih je jednostavna i uključuje samo tekst s nekakvom odgovarajućom glazbom, te par slika ili videom. Upotrebljavajte samo glazbu, slike i video za koje imate dozvolu ili ga je dozvoljeno upotrebljavati u komercijalnim sadržajima.
  4. Ponudite svoju knjigu i drugim izdavačima i knjižarama. Budući da vam Webknjižara ne oduzima nikakva autorska prava, imate slobodu promovirati knjigu na takav način. Naravno, ako se drugom izdavaču sviđa knjiga ali svejedno je zabrinut oko rizika prodaje, uputite ga da nam se javi i s nama organizira print na zahtjev za dio knjiga koji će imati u vlastitoj ponudi.
  5. Kontaktirajte knjižnice i pogledajte hoće li vam dozvoliti da organizirate čitanje ili drugu vrstu promocije u njihovom prostoru. Mnogo javnih ustanova tog tipa će rado prihvatiti besplatan, a kreativan sadržaj od kojega oboje imate koristi.
  6. Nastavite pisati. Što više knjiga imate u prodaji, bolja je šansa da prodate bilo koju pojedinu knjigu. Ako se nekome svidi vaš rad, vjerojatno će tražiti još od istog autora.